mandag 11. november 2013

Duå


Fakta
  • Høyde: 797 meter (ca 600 høydemeter å gå)
  • Plassering: Gjemnes (Møre og Romsdal)
  • GPS-koordinater: N 62.882614, Ø 7.789643 
  • Turbeskrivelser, etc. (eksterne nettsider): Lite å finne på nett, men gode beskrivelser i de flotte bøkene  "101 skiturer på Nordvestlandet" og "Skibok for Romsdal" (vinterturer)




Hundre meter unna meg så jeg kona mi plutselig stoppe helt opp, hagla ble ført opp i anleggstilling, og så begynte hun å liste seg sakte, sakte framover. Selv om jeg stod et godt stykke unna og ikke kunne se alt som skjedde, skjønte jeg hva som var på gang. Hun hadde oppdaget rypene bak en stor stein, og prøvde å komme seg usett inn på dem.

Deretter skjedde ting fort. To ryper lettet, de hadde merket faren. Jegeren skjøt umiddelbart, men på under fem meters hold er haglsvermen liten i omkrets, og det ble bom. Midt ute på den åpne flaten på toppen av Duå krøp jeg sammen for å ikke bli oppdaget av rypene som fløy i en stor bue. Den ene fikk etterhvert retningen rett mot meg, og da den nærmet seg reiste jeg meg opp. Den passerte 15 meter unna, et skudd falt, en fulltreffer som resulterte i en eksplosjon av fjær. Av en eller annen grunn fikk jeg beskjed om å ikke nevne ordet rype da vi sammen gikk ned fra fjellet den kvelden...

Hvis jeg kan kalle et fjell for mitt eget må det være Dua! Med sine 797 meter er det ikke det høyeste, heller ikke det bratteste, mest utfordrende eller vanskeligste å bestige...det er faktisk en veldig overkommelig tur både for gammel og ung...og en veldig, veldig fin tur.

Dua har kvaliteter året rundt. Skituren fra Sollia den gnistrende kalde januardagen hvor du må være på plass til rett tid for å utnytte de få lyse timene døgnet har å by på. Vårskituren med slush og sørpeføre hvor du må kjøre sikksakk mellom lyngrabbene som stikker opp av snøen. Varme sommerdager hvor du tar deg tid til å nyte sola i lette klær før vi rusler ned igjen mot kvelden, og jaktturene på høsten hvor rypene stort sett er de lureste...men ikke alltid...

På ski er utgangspunktet som oftest Sollia eller Botterlia i syd. Turen er en typisk fjellskitur, rando-ski er overkill på dette fjellet selv om nedfarten fra toppen og ned til Oltervatnet byr på en 2-3 kilometer lang unnabakke. Liker du å være sosial på fjellet velger du en finværsdag i påsken. Er du derimot typen som vil ha fjellet for deg selv, tar du turen tidligere på vinteren.
Med fjellsko på beina har du flere utgangspunkt å velge mellom, men for meg har valget som oftest blitt fra Skeidsdalen i vest. Tidligere var vanligste veien opp Duskaret, den gamle kirkeveien mellom Osmarka og Øre, men etter at "Duå-kongen" Per Kvendset ryddet og merket sti fra Skeidssetra, har dette blitt den fineste og greieste ruta til toppen.
Og belønningen etter du har kommet deg opp: fantastisk utsikt mot havet og ytre Nordmøre i nord og vest, og hele den lange tanngarden av høge og bratte Romsdals- og Nordmørsfjell i sør og øst.



Vis større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar